معمولی پرسپولیس آزادی حسین هدایتی

معمولی: پرسپولیس آزادی حسین هدایتی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری دنیای شیرین فرش قرمز و تصویر و خبر و لایک!

چند روزی می شود که دوباره عنوان لباس پوشیدن بازیگران و صورت های معروف و به خصوص هنرپیشگان زن ایرانی در مجامع و فستیوال های بین المللی در اینترنت مطرح شده است ه

دنیای شیرین فرش قرمز و تصویر و خبر و لایک!

دنیای شیرین فرش قرمز و تصویر و خبر و لایک!

عبارات مهم : ایران

چند روزی می شود که دوباره عنوان لباس پوشیدن بازیگران و صورت های معروف و به خصوص هنرپیشگان زن ایرانی در مجامع و فستیوال های بین المللی در اینترنت مطرح شده است هست. بحثی دامنه دار که از زمانی که فضای اجتماعی کشور در قیاس با دوران جنگ و اوایل دهه هفتاد رو به سوی بازشدن رفت؛ بارها و بارها مطرح شده است است و در اغلب موارد هم حکمی که در آخر صادر شده، به محکومیت بازیگران زن حاضر در مجامع جهانی انجامیده است.

در روزهای اخیر، درحالی که گزینش لباس لیلا حاتمی در فستیوال کن سال ٢٠١٤ به عنوان یکی از ١٠ لباس پوشیده برتر این رخداد بزرگ سینمایی نگاه ها را متوجه این عنوان کرد، فرش های قرمز و فوتوکال های دو فیلم ایرانی حاضر در فستیوال کن امسال نیز خبرسازترین رخدادهای فضای رسانه ای غیررسمی کشور عزیزمان ایران شدند تا به یک آن، لباس بازیگران ایرانی در مجامع جهانی بدل به سوژه ای همگانی در فضای سینما و رسانه ای کشور عزیزمان ایران شود.

البته در کن امسال، از این رو که زنان فیلم اصغر فرهادی جزو زنان آشنا شده است غیرایرانی عالم سینما بودند و به همان نسبت هم باتجربه در چنین مواردی؛ فشار انتقادات زیاد به سوی بازیگران و صورت های معروف فیلم تازه جعفر پناهی مایل بوده و شگفت که بنا به هر دلیلی بازیگران و صورت های معروف این فیلم هم با ظاهر عجیب ارزش در فوتوکال و فرش قرمز بهانه کافی را دست منتقدان داده اند. به خصوص بهناز جعفری که لباس و حجاب سفت و سختش در فرش قرمز فیلم سه رخ و لباس عجیبش در مراسم فوتوکال دستمایه بی شمار شوخی های بامزه و بی مزه مجازی شده است هست. حال بگذریم از ظاهر غریب مرضیه رضایی که همگان به تشبیه او با خانوم هاویشام یا زنان خون آشام فیلم های ترسناک پرداخته اند.

دنیای شیرین رد کارپت…
رد کارپت یا همان فرش قرمز خودمان دنیای عجیب، جالب و پرحاشیه ای هست. دنیایی که باعث می شود هنرمند در یک آن، بیش از تمام تلاش هایی که در وقت ایفای نقش کرده، در چهارگوشه دنیا دیده شود. کافی است دو قدم روی این فرش جالب راه بروی. ناگهان می بینی که در سراسر دنیا راجع به لباس و ظاهرت صحبت می شود. این خاصیت فرش قرمز هست؛ دنیای رد کارپت…

سینمای ما با این که در سال های اول انقلاب چنین مراسمی را با انگ ابزارهای سرمایه داری و پول نادیده گرفت، ولی هرچه وقت گذشت و هرچه حضور بین المللی سینمای کشور عزیزمان ایران رونق بیشتری گرفت، سینماگران دیدند که ناچار از رعایت حداقل ها و استانداردهایی در این زمینه هستند. البته جهت بازیگران و صورت های معروف مرد این عنوان چندان قضیه بغرنجی نبود و به سهولت می توانستند از بعد حواشی آن برآیند، ولی بازیگران زن با چالش های بزرگی در این زمینه مواجه بودند.

بازیگرانی که هم می بایست قواعد و قوانین حاکمیتی را راجع به نوعی پوشش معیار خانمانه رعایت می کردند و هم این که با رعایت ظرافت ها و حساسیت های آرتیستیک از انگشت نما شدن در مجامعی که دنبال کمترین بهانه ای جهت زیر پرسش بردن کشور عزیزمان ایران بودند، جلوگیری می کردند. چنین شد که پوشش بازیگران زن در جشنواره های خارجی اهمیتی استراتژیک پیدا کرد!

موج جهانی تحسین و تقبیح
امروزه در فستیوال ها و مراسم گوناگون، فرش های قرمز بخش جدایی ناپذیر مناسبت های هنری هستند و از اسکار تا کن و حتی فستیوال های درجه دو و سه شاهد رژه سلبریتی های زن و مرد با مد و لباس های متفاوت هستیم. درواقع سلبریتی ها که می دانند هر تصویرشان ظرف چند دقیقه با موجی میلیونی از کامنت ها و لایک و استدلال ها در سراسر گیتی روبه رو خواهد شد، همواره علاقه مند هستند تا با ظاهر و استایل خاص خود روبه روی دوربین خبرنگاران حاضر شوند. الگویی که در سراسر دنیا گسترش یافته و به نظر می رسد به بخشی از فرهنگ مناسبت های هنری تبدیل شده است هست. بازیگران ایرانی هم از این قاعده کلی مستثنی نیستند و در تمام این سال ها از این نظر در نقطه فوکوس رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته اند؛ که نمونه جدیدش را در گزینش شدن لباس موقر لیلا حاتمی در کن سه سال پیش می بینیم.

کت و کراوات و شلوارک
جوایز و افتخارات جعفر پناهی در ونیز و برلین، نامزدی مجید مجیدی در اسکار، نخل طلا و انبوه جوایز دیگر عباس کیارستمی و اسکارهای اصغر فرهادی سینمای کشور عزیزمان ایران را وارد رادار سینمای دنیا و زمینه حضور سلبریتی های ایرانی روی فرش قرمز های معتبر را فراهم کرده هست. از آن به بعد تصویرهای لباس و برندی که هنرپیشه های کشورمان بر تن داشتند، مثل سلبریتی های سرزمین های دیگر روی جلد مجلات معتبر مد و لباس و سینمای دنیا نشست. اتفاقی که درون مرزها هم بازتاب های فراوانی یافت و تحسین ها و البته انتقادات فراوانی را موجب شد.

در این سال ها نیکی کریمی، مریلا زارعی، ساره بیات، نگار جواهریان، فاطمه معتمد آریا، ستاره پسیانی، لیلا حاتمی و ترانه علیدوستی بارها و بارها تیتر و تصویر مجلات و رسانه های متفاوت شدند. البته این قضیه جهت مردان هم رخ داد که شاید مهمترین بازتابش را در تصویری یافت که از بهرام رادان و دیگر عوامل فیلم زرد در چین انتشار یافته بود، جایی که عوامل ایرانی با تی شرت و شلوارها و شلوارک هایشان در برابر مجریان چینی که با لباس های شیک و رسمی و با کراوات نشسته بودند، تناقض بامزه ای شکل داده بودند که در وهله اول نشان از ناآشنایی ایرانی ها با قواعد و استانداردهای پوشش بود. موضوعی که هنوز هم ادامه دارد و به خصوص راجع به مردان ایرانی با شدت پیگیری می شود که نمونه هایش را در لباس پوشیدن های نوید محمدزاده که خودش آوانگارد نامیده، یا میلاد کیمرام و… دیده ایم و خواهیم دید.

سلیقه قابل اتکای یک هنرمند ایرانی
در سال ٢٠١٢ لیلا حاتمی با لباسی بلند و در سال ٢٠١٤ نیز با لباسی که طراحش آن را لباسی ۱۴۰ساله با زردوزی و جزییات فوق العاده نمادی از قشنگی و ظرافت خانمانه خواند که متعلق به خانواده ای در کشور عزیزمان ایران بود که بیش از ۱۸۰ سال از آن نگهداری کرده بودند؛ چشم ها را متوجه ظرافت و قشنگی پوشش خود کرد و درنهایت هم هر دو بار در لیست عالی ترین لباس های جشنواره با وجود پوشش حجاب قرار گرفت. این شاید نخستین باری بود که یک هنرپیشه زن ایرانی از این نظر موفق می شد.

اتفاقی که بعدها هم جهت این بازیگر خوش پوش رخ داد و او در کن و اسکار توانست با ظاهر شیک و ظریفش سلیقه بانوی ایرانی را به جهانیان نشان دهد. ترانه علیدوستی نیز با حضورش در فیلم فروشنده اصغر فرهادی در مراسم کن ۲۰۱۶ فرانسه فرصتی جهت نمایش لباسی کاملا متفاوت با سبک سلبریتی های شرکت کننده در کن به دست آورد؛ که آن نیز مورد توجه قرار گرفت. استایلی کاملا پوشیده که تصویر متفاوتی از دختران ایرانی را به دنیا مخابره می کرد.نیکی کریمی، مریلا زارعی، ساره بیات، فاطمه معتمدآریا و مهتاب کرامتی هم دیگر هنرمندانی هستند که در تمام این سال ها توانسته اند در فرش های قرمز درخشیده و از این جنبه نیز در دنیای سینما جلوه کنند.

سلیقه های عجیب و غریب مردها و زن های بازیگر
بهناز جعفری و مرضیه رضایی در درو کردن انتقادات فراوان جهت نوع لباس پوشیدن ارزش تنها نیستند و تاکنون بازیگرانی چون نگار جواهریان بازیگر حوض نقاشی در جشنواره ٢٠١٣ آسیا پاسیفیک با بلوز و دامن بلند مشکی و نیم چادری از حریر با رودوزی های طلایی، سحر دولتشاهی، بهنوش بختیاری و شیلا خداداد در حضور جهانی فیلم گاوخونی، گروه بازیگران زنِ فیلم گس با بلوز، شلوار گشاد، چکمه و پوتین روی فرش قرمز جشنواره رُم، لادن مستوفی، اندیشه فولادوند و… نشان داده اند در زمینه گزینش لباس مناسب سلیقه چندان قابل اتکایی ندارند و به این علت آماج انتقادات فراوانی قرار گرفته اند.

البته بازتاب رسانه ای لباس های بازیگران ایرانی منحصر به حضورهای بین المللی آنها نمی شود و همه ساله لباس های بازیگران ایرانی در جشنواره فیلم فجر هم سوژه مردم و رسانه ها می شود. درواقع همه ساله جشنواره فیلم فجر پر می شود از حاشیه های غیرسینمایی. به خصوص نوع پوشش بازیگران که در چندسال اخیر سوژه تازه رسانه ها بوده اند. سوژه ای که با گزینش خوش پوش ترین یا بدلباس ترین هنرمند دوره به وسیله بازدیدکنندگان رسانه های مجازی داغ تر و پرهیجان تر هم می شود.

شاید حاشیه سازترین بازیگر از این نظر «نوید محمدزاده باشد که همواره با لباس های عجیب و غریبش در مراسم ها و جشنواره های متفاوت توجه مردم و رسانه ها را به خود جلب کرده هست. لباس هایی که گاهی با نقدهای جدی روبه رو می شود و گاهی هم هواداران خاص خودش را دارد. فراموش نکرده ایم شلوارهای کوتاه و فاق بلند این بازیگر در جشنواره کن را که سوژه روز رسانه ها شدند.

یا مریم معصومی که بیش از فیلم ها در صفحات مجازی می درخشد و البته در فرش های قرمز داخل کشور. او که در جشنواره دو سال پیش با آن لباسی که سرشانه های تیز داشت، سوژه رسانه ها شده است بود، در سال های اخیر تا حدی عادی تر لباس می پوشد.

آنا ثانی؛ طراح لباس سحر دولتشاهی، مهتاب کرامتی، آزاده صمدی و… می گوید: لباس های عجیب و غریب بعضی بازیگران و صورت های معروف برایم جالب هست. این که خودم این طور طراحی نمی کنم علت بر این نیست که دوست نداشته باشم. جامعه شناختی من در طراحی لباس به یک شکل دیگری هست. ولی اگر آن آقا به من مراجعه کند من آن لباس های عجیب را تعدیل می کنم. نگاه من نگاه کلاسیک تری هست. به عنوان نمونه برند ورساچه کارهای عجیب و غریبی تولید می کند که طرفداران خودش را هم دارد ولی سلیقه من نیست.

اما برند دیور کلاسیک کار هست. در فضایی که همه چیز یک کادر دارد خب، بعضی یک شهامتی دارند. راستش را بخواهید این شهامت جهت من قابل تحسین است ولی من نمی توانم این کار را انجام بدهم. مرا در یک کشور دیگر هم بفرستید باز هم کلاسیک کار می کنم. ولی این شهامت را تحسین می کنم. نگاه عمومی هم نسبت به این طور لباس ها تصویر العمل منفی نشان می دهد. هر لحظه یک عده ای با این لباس ها خیلی موافقند. ولی عده بسیار زیادی با این عنوان کاملا مخالفند.

دنیای شیرین فرش قرمز و تصویر و خبر و لایک!

روزنامه شهروند

واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | ایرانی | رسانه ای | رسانه ها | جشنواره | بازیگران | بازیگران زن | جشنواره فیلم | لباس بازیگران | پوشش بازیگران


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs